Normandië Mémorial Mars 2022 dagverslag. Dag 8 t/m 14

In 2022 zal een groep Nederlandse oud commando’s een memorial mars lopen van Normandië (Frankrijk) naar Roosendaal (Nederland). De NMM2022 wordt ten eerste georganiseerd ter gelegenheid van het 80-jarig bestaan van het Nederlandse Korps Commandotroepen, ten tweede ter ere van de Canadese bevrijders, ten derde ter ere van alle Nederlandse veteranen met alle offers die daarbij zijn gegeven en ten laatste het fondsen werven voor het goede doel dat verbondenheid heeft met ons evenement. De route is ruim1.000 km lang en duurt 21 dagen. De tocht zal rond 1 maart 2022 beginnen in Sainte-Mère-Église en rond 22 maart 2022 zullen wij de finish in Roosendaal bereiken. Wij beginnen aan een tocht door de geschiedenis. U zal dat ook in deze berichten terug vinden. Niet altijd is er dan een belangrijk monument langs de route, maar dan is er altijd wel een verhaal dat verteld moet worden omdat het te indrukwekkend is om niet te vermelden.


Verslag dagtocht 14    (14 maart 21.00 uur)
Vandaag de veertiende dag hebben wij gelopen van La Capelle-lès-Boulogne naar Pihen-lès-Guînes. Wij hebben deze avond wederom een bestuursvergadering in de volgauto gehad, op weg naar het hotel, waarin de gebeurtenissen van deze dag zijn doorgesproken. De lopers kunnen het tempo nog steeds goed volgen. Na de bestuursvergadering moeten wij de gehele groep voorbereiden op wat er vandaag gaat gebeuren. Daar hoort ook een verhaal bij over de gebeurtenissen in het gebied waar we gaan lopen maar dan in 1944. Dat gebeurt door middel van een power presentatie waarbij een uitgebreide versie van dit verhaal aan de lopers en begeleiders wordt gedaan. Ondertussen kijken de lopers naar de pokerpresentatie waarin allerlei foto’s worden getoond van het gebied waar de volgende dag wordt gelopen in 1944 en/of van de special operaties die worden besproken.

 

foto  links:Langs krijtrots naar Cap Geniz Nes
foto 2 en 3: Langs de bunker Todt met 380 mm kanon waarmee ze Engeland konden bereiken

 

 

Bij de organisatie van een dergelijk groot evenement als onze monstertocht moet je hopen dat je ook hulp krijgt van andere organisaties. Wij hebben het geluk gehad dat wij al vroeg werden uitgenodigd bij het bestuur van de Commandostichting om onze plannen uit de doeken te doen. Daarna heeft de Commandostichting zich als een waardevolle tussenpersoon getoond tussen het bestuur van de NMM2022 en de legerleiding van het Korps Commandotroepen. Wij hebben daardoor kunnen profiteren van kennisuitwisseling tussen het bestuur van de NMM2022 en de diverse experts binnen het Korps. Vandaag zijn er weer geen belangrijke plaatsen en monumenten waar wij langs lopen. Daarom weer een interessant feit uit WO2. Wij hebben vandaag 45,7 km. gelopen.

 

 

Voorbeschouwing dagtocht 14    (13 maart 21.00 uur)
De tocht gaat zijn veertiende dag in. Morgen lopen nog steeds evenwijdig op aan de kust halverwege gaan we echter in een oostelijk richting lopen. Wij komen eerst aan bij de zeer indrukwekkende batterij Todt. De kanonnen van deze batterij waren zo groot dat de kust van Engeland bereikt kon worden. De konvooien van de geallieerden die door het kanaal moesten liepen daardoor ernstig gevaar. Wij lopen even langs de hekken van een van de bunkers en kunnen zo een van die kanonnen zien.

Hierna lopen we nog even door naar Cap-Gris-Nez. Wij lopen dan over een prachtige wandelroute boven aan de kliffen van de kust van Frankrijk. Prachtig. In de gloeiende heuvels landinwaarts zijn nog vele bunkers en batterijen van de Duitsers te zien. Als we bij Cap-Gris-Nex aankomen gebruiken we ook even de lunch. Daarna lopen we landinwaarts. Na verloop van tijd komen we bij een van de pareltjes van deze tocht. Wij hebben deze tijdens de voorverkenning ontdekt.

Wij komen langs Fortresse de Mimoyecques. Hier hebben de Duitsers een V3 lanceer inrichting aangelegd in de rotsen. Hij heeft niet lang dienst kunnen doen. De Britten hebben hem met extra zware bommen al snel buitenwerking gesteld. Wij vinden dit bouwwerk dusdanig imposant en van belang dat wij er even met de lopers binnen gaan kijken. Na dit bouwwerk waarvan gezegd wordt dat dit het grootste bouwwerk van de Duitsers in WO2 is geweest lopen we nog even door. Deze dagroute eindigt bij Pihen-lès-Guînes. Wij lopen morgen 45,7 km.

 

 


 

Vandaag dagroute 13    (13 maart 21.00 uur)
Vandaag de dertiende dag hebben wij gelopen van Rang-du-Fliers naar La Capelle-lès-Boulogne. De masseurs krijgen het nu serieus druk en er worden nu ook echt wel kwetsuren behandeld. Als de lopers in het hotel aankomen is het eerste wat ze eigenlijk willen: slapen. De vermoeidheid begint nu echt een rol te spelen.

 

foto  links:Vertrek om 06.00 uur in een prachtige ochtend
foto 2: Groepsfoto zonder Paul Kreuk, was fotograaf
foto 3 en 4: In de ochtend droog weer met mooie luchten. Vanaf 14 uur druppels en later wat regen. Eind vd dag droog. En daarna…. in hotel Boulonge sur mer,

 

In onze groep begeleiders hebben wij ook een kok opgenomen. Ook hij heeft de commando opleiding afgerond en was gelijk dol enthousiast dat hij mee mocht met de tocht. Onze kok zet nog steeds elke avond een geweldige maaltijd voor de lopers op tafel. Op advies en in overleg met onze arts en de inspanningsfysioloog van het korps maakt hij speciale maaltijden klaar waarin enorm veel voedingswaarde is opgenomen. De kok moet daar ook nog een smakelijk geheel van maken. Elke loper heeft tijdens deze tocht ongeveer 6000 kCal nodig per dag. Je zal maar kok zijn voor zo’n groep. Vandaag hebben wij 50,3 km. gelopen.

Toen we vanavond aankwamen in onze nieuwe slaapplaats hadden de kwartiermakers er weer voor gezorgd dat er een nieuwe kamerindeling klaar lag en dat iedereen zijn plunjebaal bij zijn bed terugvond. Wat moeten we toch zonder die helden van de begeleiding beginnen.

 

 

 

 

Voorbeschouwing  dagtocht 13    (12 maart 21.00 uur)
De tocht gaat zijn dertiende dag in. Morgen lopen wij nog steeds evenwijdig aan de kust in een noordelijk richting. Alleen lopen wij nu niet meer strak langs de kust. Wij houden enige afstand. Dat ligt niet aan de wegen, maar hier zijn de gevonden routes gewoon leuker om te lopen. We kunnen dan al wel ruim 600 km. achter de kiezen hebben, de omgeving maakt het lopen nog steeds leuker. Je gaat nu wel merken dat we verder in de route terecht komen. Als we een pauze houden zie je zo nu en dan lopers de ogen even sluiten. Ach we zijn ook de jongsten niet meer. De route eindigt bij La Capelle-lès-Boulogne. Wij lopen morgen 50,3 km.

Hobarts Funnies
De geallieerden hadden met de Britten een unieke organisatie in hun gelederen. Je kan denken van de Britten wat je wilt, maar je kan ze niet ontzeggen dat ze humor en verfrissende ideeën hebben. Zo is generaal Hobart speciaal opdracht gegeven om speciale tanks te ontwikkelen voor de specifieke problemen die een leger kan tegen komen in de oorlogvoering. Hobart kreeg alle beschikbare middelen tot zijn beschikking om de verschillende ideeën uit te werken in praktische oplossingen. Zo is bijvoorbeeld de eerste brugleggende tank er een uit zijn hoge hoed. Maar hij bedacht ook een oplossing voor de tanks die door het zachte zand van duinen naar het achterland van een landing moesten. Er kwam een tank die zijn eigen tapijtje daarvoor uitrolde waardoor de tank niet wegzakt in het mulle zand. Andere tanks konden daarna ook dat pad volgen. Niet alle ideeën van Hobart zijn in de praktijk gebruikt. Zo was een mijnen-ruim-tank door het benodigde gewicht voor de veiligheid veel te zwaar om het terrein in te gaan. De Engelsen waren dus het land dat voor speciale tanks zorgde. De zwemmende tanks ofwel DD-tanks van Hobart leden dan wel zware verliezen vanwege de heftige zee tijdens D-day. De tanks die wel aan land kwamen hadden wel direct een belangrijke functie tijdens de eerste landingsgolf in de strijd tegen de vele versterkingen. Ook konden de duinen eenvoudiger genomen worden door de tapijtlegende tanks. Niet alle landen hadden het idee dat deze bijzondere voertuigen voldoende nut hadden. De Amerikanen hebben vriendelijk bedankt en hebben tijdens de landingen vooral met conventionele voertuigen de aanval uitgevoerd. De vele andere met speciale uitrustingen uitgeruste tanks hebben de landingen van de Engelsen en Canadezen vergemakkelijkt. Daarentegen begonnen de Amerikanen hun landing met vooral de lichte bewapening van de infanterie. Geholpen door slechts een paar speciale tanks. Tot hun eigen grote spijt hadden de Amerikanen in tactisch opzicht dus direct een achterstand tijdens en na de landingen.

 

 


 

Verslag dagtocht 12 Operatie Tiger   (12 maart 21.00 uur)
Vandaag de twaalfde dag hebben wij gelopen van Boismont naar Rang-du-Fliers. Er heeft zich gelukkig nog geen incident voorgedaan. Er heeft op de terugtocht vanaf het eindpunt van de wandeling wederom een bestuursvergadering plaatsgevonden waarin nu dagtocht 12 is doorgesproken. De masseurs krijgen het nu serieus druk en er worden nu ook echt wel kwetsuren behandeld. Na de bestuursvergadering moeten wij de gehele groep voorbereiden op wat er vandaag gaat gebeuren. Daar hoort ook een verhaal bij over de gebeurtenissen in het gebied waar we gaan lopen maar dan in 1944. Ook in dit gebied is er geen slag van belang gestreden. In ieder geval niet voldoende om daar een verhaal van te maken. Daarom vandaag weer een zeer interessant feit uit WO2 dat wordt besproken.

 

foto rechts: ’s ochtend eerder gestart en dus vroeg terug. ivm. de lange busreis
foto  links: ’s ochtends mooie luchten tussen het riet
overige foto’s: We kwamen nog 2 wilde zwijnen tegen op 10 meter afstand

 

Wij hebben tijdens deze tocht voor de ondersteuning weer het geluk dat we van een defensiebus gebruik mogen maken. Wat een geluk dat dit is gelukt. Tot een paar maanden voor de tocht was het onzeker hoe we de tocht vervoerd zouden worden. Dat kwam vooral omdat plotsklaps de Achnacarrybus niet met deze tocht mee kon. Gelukkig heeft defensie dit perfect opgelost. Wij hebben vandaag 45,6 km. gelopen.
Morgen verhuizen we weer naar een nieuwe slaapplaats. Vanavond dus weer opruimen voor de lopers en inpakken. Morgen moeten alle plunjebalen weer mee met de begeleiders naar het volgende bivak.

 

 
Voorbeschouwing dagtocht 12  (11 maart 21.00 uur)
De tocht gaat zijn twaalfde dag in. Morgen lopen we weer evenwijdig op aan de kust. Wij lopen nu pal noord. Eerst moeten we om de zeetong van de rivier de Somme heen lopen. Wij lopen nu echt door drassig gebied. Het is niet te hopen dat het morgen erg regent. Dan zouden we wel eens moeten kunnen waden. Wij hadden in deze route niet veel keuze om de route anders uit te zetten. Er zijn weinig noord-zuid gerichte wegen die niet zorgen voor een enorme omweg. Niet de leukste dag om te lopen. We hebben het er maar mee te doen. De dagroute eindigt bij Rang-du-Fliers. Wij lopen morgen 45,6 km. Operatie Tiger
Behalve dat de geallieerden oefen raids uitvoerde op het vaste land, werd er natuurlijk ook rondom de Engelse eilanden geoefend. In april 1944 zou een van de grootste en ook een levensechte oefening met landingen worden uitgevoerd bij Slapton Sands op de kust van Devon. Vanwege geheim houding werd alle 3000 burgers van de dorpen en boerderijen in het gebied, iedereen en alles, ontruimd uit het gehele gebied. Er zou met echte munitie worden geoefend. Een vloot van 9 zeer grote landingsschepen met 30.000 militairen en al het daarvoor benodigde landingsmateriaal had een uitgestippelde route om de landingsstranden te bereiken. De route was ongeveer even lang als de oversteek van het kanaal. De landingsstranden leken op die van Utah Beach. Een van de landingsboten bleek bij vertrek kapot.

De manschappen uit die boot stapten over op andere boten. Van de beschermende 2 torpedobootjagers kon er één door pech niet mee. Door de toename van radioverkeer werd het konvooi echter ontdekt door een troep schnellboten (motor torpedoboten) van de Duitsers. Resultaat: 2 landingsboten zinken en een moet zwaar beschadigd terug. Een landingsboot blijft tegen de orders in drenkelingen uit zee halen. Het konvooi was uit elkaar geslagen. De oefening ging nog wel door. De landingen zouden vooraf gegaan worden door bombardementen en beschietingen met echte munitie vlak voor dat de mannen voet aan land zouden zetten.

De oefenvijand zou met echte munitie over de hoofden van de landende mannen schieten. Omdat een aantal landingsboten vertraging opliepen werd de oefening (bombardementen en beschietingen landingsstranden) een half uur vertraagd. Een paar landingsboten ontvingen dit bericht niet maar waren wel op tijd. Daardoor kwamen zijn op het strand op het moment dat de bombardementen en beschietingen met echte munitie begon. Het resultaat was een slachting op het strand. Alle betrokkenen manschappen en (onder)officieren kregen een spreekverbod. Het bleef allemaal een groot geheim totdat een visser in 1970 enorme hoeveelheden oorlogsschroot opviste in de baai. Tijdens het daarop volgende onderzoek gaven de Amerikanen toe dat er ruim duizend doden waren gevallen. Meer dan tijdens de echte landingen op Utah Beach. Onofficiele bronnen spreken van vele duizenden doden, wij houden de officiele bronnen aan.

 

 


Verslag dagtocht 11  (11 maart 21.00 uur)
Vandaag de elfde dag hebben wij gelopen van Guilmécourt naar Boismont. De colonne blijft zich goed voortbewegen door het prachtige Franse landschap. De bestuursvergadering gebeurt steeds tijdens de terugtocht van het eindpunt van de dagmars naar het hotel. Het bestuur gebruikt dan de auto van de arts en masseur die een triage op de lopers uitvoeren in de bus op eg naar het hotel. Het bestuur en het (para)medische team winnen door deze wijze van werken veel tijd dat anders pas in het hotel kan worden gedaan. Als de groep in het hotel is aangekomen en zich heeft verfrist en een goed maaltijd heeft gegeten moet het bestuur de gehele groep voorbereiden op wat er de komende dag gaat gebeuren. Daar hoort ook een verhaal bij over de gebeurtenissen in het gebied waar we gaan lopen maar dan in 1944. Ook in dit gebied is er geen slag van belang gestreden. In ieder geval niet voldoende om daar een verhaal van te maken. Daarom vandaag weer een zeer interessant feit uit WO2 dat wordt besproken. Vandaag moeten de lopers weer de boel inpakken. Zij worden er nu al een beetje bedreven in. Morgen slapen we weer ergens anders.

 

foto links: ’s ochtend om 7.00  start met mooie lucht
foto 2e van links: Spoor viaduct over het riviertje de EU
foto’s  3 en 4: Le Port haven 80m naar beneden en bij Les Mers les Bain direct weer omhoog maar wel een mooi uitzicht.

 

 

Wij hebben tijdens deze tocht ondersteuning van een geweldige groep mensen. Tijdens de 4-daagse van Nijmegen staat er op elke dag ongeveer halverwege een Commandohut waar iedereen even kan rusten. Zij hebben ook een complete medische verzorgingsplek ingericht die wordt bemand door geoefende blarenprikkers en masseurs. Deze geweldige ploeg heeft het voor elkaar gekregen om in een roulerend rooster een paramedische groep continue bij de lopers te hebben. Elke avond zijn zij tot laat in de avond bezig om de beblaarde en uiterst vermoeide benen en voeten onder handen te nemen. Zonder deze ploeg, geen tocht. Wat een kanjers. Wij hebben vandaag 48,1 km. gelopen.

 

 

 
Voorbeschouwing dagtocht 11  (10 maart 21.00 uur)
De tocht gaat zijn elfde dag in. Morgen lopen we weer evenwijdig op aan de kust, bij de havenstad Treport raken we even de kust aan. Wij kunnen daar de rivier de Somme oversteken. De dagtocht eindigt uiteindelijk in Boismont. Wij lopen morgen 48,1 km. Ergens deze ochtend zijn wij precies op de helft van de route! Een mijlpaal.

Operatie Pluto
De Britten deden in de oorlog een uitvinding die heden ten dage nog van betekenis is. De geallieerden wisten dat als het invasie leger aan land zou komen en door zou stoten naar Duitsland dat er dan een enorme uitdaging zou ontstaan in de bevoorrading van de troepen. Voor het materiaal en materieel waren natuurlijk de mulberryhavens verzonnen. Hopelijk konden ook een paar kleine havens langs de kust nog iets betekenen, maar dat was marginaal. De grootste uitdaging was de brandstof voor al die optrekkende legers. In het diepste geheim werd gewerkt aan een leiding systeem dat op de zeebodem van het kanaal zou komen te liggen. De Britten verzonnen een prachtig systeem van flexibele buizen op enorme rollen die zo vanaf een schip afgerold konden worden naar de bodem van de zee. Het werd operatie PLUTO (Pipe Line Under The Ocean) genoemd. Het concept was zo geheim dat er pompstations voor nodig waren die vermomd werden als winkels of woningen zodat ook spionnen niets zouden ontdekken.

Vanuit Engeland liepen er vanaf het eiland of Wight een aantal leidingen naar Cherbourg in Frankrijk en vanuit Dungenesse, een haven onder Londen, liepen ook een aantal leidingen naar Ambleteuse. Als het front opschoof konden de leidingen mee verlengd worden met een landversie. In totaal is er door de in totaal 18 leidingen ca. 781.000 kubieke meter brandstof verpompt. Niet aan alle brandstof behoefte kon op deze wijze worden voldaan. Er was dus nog steeds aanvoer met schepen nodig. Wel was er een enorme ontlasting van de krappe havenfaciliteiten ontstaan. De Britten hebben na de oorlog alle leidingen van de zeebodem verwijderd. Ook toen werd al gedacht aan het milieu.

 


Verslag dagtocht 10 Dieppe 1942    (10 maart 21.00 uur)

Vandaag de tiende dag hebben wij gelopen van Avremesnil naar Guilmécourt. De sfeer zit er nog steeds goed in. Wij hebben deze avond wederom een bestuursvergadering belegd waarin dagtocht 10 is doorgesproken. Sommige lopers beginnen nu wel een beetje last van hun benen en voeten te krijgen. De masseurs krijgen het nu serieus druk en er worden nu ook echt wel kwetsuren behandeld. Er is nog niets ernstigs ontdekt. Het is de eerste komende dagen nog niet te verwachten dat daar veranderingen in komen. Na de bestuursvergadering van vanavond moeten wij de gehele groep voorbereiden op wat er morgen gaat gebeuren. Daar hoort ook een verhaal bij over de gebeurtenissen in het gebied waar we gaan lopen maar dan in 1944. Ook in dit gebied is er geen slag van belang gestreden. In ieder geval niet voldoende om daar een verhaal van te maken. Daarom vandaag weer een zeer interessant feit uit WO2 dat wordt besproken.

 

 

 

 

 

 

 

 

Wij hebben ook een masseur in de begeleidende groep opgenomen. Zij assisteert de arts tijdens de triage als de lopers binnenkomen. Samen met de arts bepalen ze wat er moet gebeuren met wie. Zij maakt een planning voor de behandelingen van die avond. Daarnaast moet de masseur er voor zorgen dat de medische voorraden aangevuld blijven zodat de hele medische en paramedische groep altijd zijn werk kan blijven doen. De masseur rijdt altijd in de buurt met de colonne mee. Ofwel in de auto direct achter de colonne ofwel in de auto van de kwartiermaker dichtbij de colonne. Zij zorgt er dan ook voor dat er altijd een goed gevulde eerste hulp tas in de buurt is. Wij hebben vandaag 49,0 km. gelopen. Wij hebben nu de 10e dag achter de rug en hebben in totaal al 486,5 km. gelopen. Wij hebben bijna de helft van de tocht achter de rug.

 

 

 
Voorbeschouwing dagtocht 10 (9 maart 21.00 uur)
De tocht gaat zijn tiende dag in. Morgen komen wij weer bij de kust aan. Wij lopen nog steeds door een gebied waar in 1944 niet heel veel is gebeurd.

De Duitsers waren nog steeds op de vlucht. Er werden alleen overal vertragende gevechten gevoerd door de Duitsers. Toch komen we hier door een gebied waar wel wat is gebeurd. Maar dan in 1942.

De geallieerden waren zich al aan het voorbereiden op landingen op het vasteland van West-Europa. Er werden overal grotere en kleinere droppings en landingen uitgevoerd op de verschillende kusten. In 1942 moest er een grote lading plaats gaan vinden om te zien waar een landend leger tegen aan zou lopen. Er zou een omvangrijke landing worden uitgevoerd door voornamelijk Canadezen ondersteunt door Britse commando’s, een forse luchtstrijdmacht en een forse vloot van 8 destroyers en meerdere kanonneerboten. De landing zou plaats vinden op de havenstad Dieppe. De landing liep uit op een complete mislukking. Tanks reden zich vast op het kiezelstrand. Destroyers hadden niet zwaar genoeg geschut om iets te kunnen beginnen tegen de aanwezige verdedigers. De communicatie was slecht. De voorverkenningen waren niet goed. De Canadezen konden over een groot gedeelte niet van het strand af vanwege een drie meter hoge muur. De Duitsers hadden de havenstad goed verdedigd en reageerden zeer snel. De Canadezen verloren ca. 60% van hun landende troepen. Conclusie na dit debacle was dat landingen niet bij havens moesten plaats vinden.

Natuurlijk lopen we langs de herdenkingsplaats voor deze raid. Wij bezoeken de herdenkingsplaats die gelegen is onder het kasteel van Dieppe dat uitzicht heeft over de stad en de zee. Een bijzonder indrukwekkend geheel. Ook lopen we even over de boulevard langs het strand met de grote kiezelstenen waar de tanks in vastliepen. Ook staan hier een paar kleinere herdenking plaquetten voor de verschillende regimenten die hier hebben gevochten. Na Dieppe blijven we evenwijdig doorlopen met de kust. Deze dagtocht eindigt in Guilmécourt. Wij lopen morgen 49,0 km gelopen.

 

Herdenkingen
Met het leggen van een krans bij het grote monument onder het kasteel eren we alle veteranen die hebben bijgedragen aan de voorbereiding en de bevrijding zelf van Europa en het verre Oosten in de jaren 1939-1945.

 

 


Verslag Dagtocht 9   Dieppe 1942   (9 maart 21.00 uur)
Vandaag de negende dag hebben wij gelopen van Saint-Wandrille-Rançon naar Avremesnil. Er heeft zich gelukkig nog geen steeds incidenten voorgedaan. Wij hebben deze avond wederom een bestuursvergadering belegd waarin nu dagtocht 9 is doorgesproken. Alles verloopt nog voorspoedig, de lopers kunnen het tempo nog goed volgen. Het is de eerste komende dagen nog niet te verwachten dat daar veranderingen in komen. Onze kok staat als eerste elke daag naast zijn bed om alle deelnemers van een goed ontbijt te voorzien. Dat is op zich nog niet eens zo bijzonder, maar dan zorgt hij er ook nog eens voor dat er bij de eerste pauze heerlijk koffie en een heerlijke soep is. Dat herhaald hij nog eens bij de pauze in de middag. Tijdens de lunch heeft hij ook altijd iets warms en een kofferbak vol broodjes en lekkers. Dan denk je is hij nou nooit klaar. Nee, hij regelt in zijn eentje ook nog eens de lekkerste en goed vullende avondmaaltijden voor deze club. Niet te geloven wat hij presteert.
Ook in dit gebied is er geen slag van belang gestreden. In ieder geval niet voldoende om daar een verhaal van te maken. Daarom vandaag weer een zeer interessant feit uit WO2 dat wordt besproken. Vandaag stonden onze plunjebalen weer keurig opgesteld bij onze nieuw slaapplaatsen. Wat een werk wordt er door de begeleiders verzet!

 

 

foto links:  in de ochtend fris en wat heiïg
overige foto’s: Hotel in Eu. Nabij Treport

 
Wij hebben ook een arts in de groep begeleiders. Deze arts heeft een grote verantwoordelijkheid tijdens de tocht. Hij rijdt de gehele tocht direct achter de colonne en houdt de lopers in de gaten. Daarnaast fungeert hij hiermee ook als bumper voor achteropkomend verkeer. Soms moet hij omrijden omdat we een pad aflopen waar een auto niet kan komen. Hij heeft dan ook een eigen roadbook bij zich. Hij moet als arts een triage uitvoeren als er medisch en of paramedische handelingen nodig zijn. Hij stuurt dan ook de paramedische groep aan. Maar wat misschien nog wel de belangrijkste taak is dat hij als adviseur fungeert voor het bestuur over het wel en wee van de lopers. Hij bepaalt of een loper nog verder kan. Daarop neemt het bestuur een besluit. Vandaag hebben wij 47,4 km. gelopen.

 

 

 

Voorbeschouwing dagtocht 9. Advanced Landing Ground ELS-1 Poupeville  (8 maart 21.00 uur)

De geallieerden hadden nog een enorme troef in handen toen ze tijdens D-day het kanaal overstaken. De overmacht in de lucht was voor de geallieerden gigantisch. Tijdens de landingen hadden de geallieerden de beschikking over 11.000 toestellen boven de stranden tegen 1.000 van de Duitsers. Toch school daar een groot gevaar in. Jachtvliegtuigen hebben maar een beperkt bereik. En elke keer dat ze heen en weer over het kanaal moesten konden ze niet doen waar ze voor bedoeld waren.

 

De Engelsen bedachten het Advanced Landing Ground systeem. Met dit systeem konden ze in een of twee dagen een verharde startbaan aanleggen in een gewoon weiland. Daarvoor maakten ze eerst de grond vlak met bulldozers. Daar ging een soort doek overheen en dan geperforeerde rijplaten die aan elkaar werden geschakeld. Al de dag na de landingen ging het ALG ELS-1 in Poupeville in bedrijf. Vanaf die tijd konden de jagers vlak achter het front munitie en brandstof laden. Voor de grote bommenwerpers was dit niet het geval maar ook niet zo van belang. Zij bleven gedurende de oorlog vooral gebruikmaken van de reguliere vliegvelden in Engeland. Er zijn door heel West-Europa tientallen van deze Advanced Landing Grounds aangelegd.

 

 

 


 
Verslag Dagtocht 8    Advanced Landing Ground ELS-1 Poupeville   (8 maart 21.00 uur)

Vandaag de achtste dag hebben wij gelopen van Épaignes naar Saint-Wandrille-Rançon. Er heeft zich gelukkig nog geen incident voorgedaan. Ook deze avond hebben wij weer een bestuursvergadering belegd waarin nu dagtocht 8 is doorgesproken. Alles loopt nog op rolletjes, behalve de wandelaars, die lopen gezien het aantal blaren op goed schoeisel. Het is de eerste komende dagen nog niet te verwachten dat daar veranderingen in zal komen. De masseurs krijgen het nu serieus druk. Vanavond hebben de lopers weer een beetje een lastige taak. Morgen gaan we weer verhuizen naar een nieuwe rustplaats. Alles moet morgenochtend dus weer ingepakt klaar staan voor we vertrekken. De plunjebalen met spullen moeten mee met de begeleiders als we van deze slaapplaats vertrekken. Tezamen met de groep begeleiders wordt alles ingeladen. Dan kan de kwartiermaker weer zijn taken uitvoeren bij de nieuwe slaapplaats. Als we morgenavond op de nieuwe slaapplaats aankomen staat daar alles weer klaar voor de lopers.

 
 

foto  links: Het ontvangst door gemeentebestuur Pont Audemer was zeer goed. Indrukwekkende parade met toespraken van de gemeente en ons
foto 2 en 3: Door het bos van Brotonne en over de pont van Brotonne
foto rechts: Kranslegging bij monument Prinses Irene Brigade in Pont Audemer
 

Na de bestuursvergadering moeten wij de gehele groep voorbereiden op wat er morgen gaat gebeuren. Daar hoort ook een verhaal bij over de gebeurtenissen in het gebied waar we morgen gaan lopen maar dan in 1944. Ook in dit gebied is er geen slag van belang gestreden. In ieder geval niet voldoende om daar een verhaal van te maken. Daarom vandaag weer een zeer interessant feit uit WO2 dat wordt besproken.

 

Wij hebben nog een tweede kwartiermaker in de groep begeleiders. Ook hij is drager van de groene baret en vindt het prachtig dat hij iets kan doen in deze organisatie. Deze kwartiermaker heeft een wel heel ondankbare taak. Hij mag niet achter de colonne aanrijden omdat de stoet dan te lang wordt. Maar hij moet wel bij elke georganiseerde pauze ver voordat de colonne er aankomt een rustpunt inrichten. Hij moet ook alles klaar zetten voor een thee of koffie pauze of voor de lunchpauze. Zodat de lopers niet hoeven te wachten op hun versnaperingen. Dat moet hij 21 dagen volhouden. 63 kampementen inrichten. Ga er maar aanstaan. Weer een van die helden achter de schermen. Wij hebben vandaag 48,2 km. gelopen.

 

 

 

 

Voorbeschouwing Dagtocht 8  (7 maart 21.00 uur)

De tocht gaat zijn achtste dag in. Wij blijven in noord oostelijke richting lopen.

De geallieerden zaten nog steeds de Duitsers op de hielen. Bij Lisieux hadden ze even een zware vertragende tactiek opgezet. De stad was daardoor grotendeels vernietigd met ook veel burgerslachtoffers. Bij de Canadezen waren nu ook de mannen van de Prinses Irene Brigade aangesloten. Zij hadden de beschikking over voor die tijd erg modern en snel materiaal. Zij werden vooral ingezet om veroverde gebieden te schonen van achtergebleven Duitsers. Dat leverde zo nu en dan heel heftige gevechten op. Verkenningen voor de Canadezen wezen op een gegeven moment op dat er in Pont-Audemer nog een ongeschonden brug over de rivier lag.

 

Het Canadese opperbevel beval de Nederlanders om “als de gesmeerde bliksem” een uitval te doen naar Pont-Audemer en de brug veilig te stellen. De Nederlanders deden een snelle uitval en bevrijdden Pont-Audemer en stelden de brug veilig. Job well done.

Wij lopen ook door Pont-Audemer en zullen ook over deze brug lopen. Na Pont-Audemer komen we al snel bij de Seine aan. Op een geweldige stek met uitzicht over de Seine kunnen wij even van een welverdiende lunch genieten. Wij lopen vervolgens richting de “pont de Brotonne” een enorm hoge brug over de Seine die we over moeten steken. Die bruggen zijn daar zo hoog omdat er oceaan gaande schepen over de Seine naar Parijs moeten. Voordat we daar aankomen lopen we nog door het bos van Brotonne dat ook door de Prinses Irene Brigade moest worden gezuiverd. Hier vonden ook nog heftige gevechten plaats tussen de Nederlanders en de zich verstoppende Duitsers.

 

Alle bruggen over de Seine zijn door de Duitsers vernietigd. De bevrijders kwamen er achter dat er veel voertuigen werden aangetroffen zonder banden. De vluchtende Duitsers gebruikten de binnenbanden om de Seine over te zwemmen.

 

Vlak na de brug bereiken we het eindpunt van deze dagtocht bij Saint-Wandrille-Rançon. Wij lopen morgen 48,2 km. De meeste stijg meters van deze dag komen op het conto van die verschrikkelijk hoge brug.

Herdenkingen

In deze dagtocht brengen we een eregroet bij de plaquette aan het Stadshuis van Pont-Audemer dat daar is aangebracht voor de bevrijdende Nederlandse Strijdkrachten. Wij betonen daarmee eer aan alle veteranen van Nederland in alle strijdgebieden met alle offers die daarbij zijn gebracht.

 

 

 


Bestuur & Organisatie

Het organiseren van de NMM2022 is omvangrijk. Daarnaast is er ook veel geld nodig om het mogelijk te maken. Om dit financieel goed te kunnen regelen is een stichting opgericht. Het bestuur bestaat uit 3 personen: voorzitter, secretaris en penningmeester. De Stichting Normandië Memorial Mars 2022 heeft bij een Nederlandse Bank een bankrekening geopend voor het kunnen betalen van de rekeningen en het beheren van de financiën. De Stichting NMM2022 is door de Nederlandse Belasting aangemerkt als Algemeen Nut Beogende Instelling.

Stichting Normandië Memorial Mars 2022
E-mail: NMM2022@outlook.com
www.facebook.com/NMM2022
http://www.normandiememorialmars2022.nl/
Bank rekening Stichting NMM2022 : NL 08 INGB 0006 5702 68

Goede doel
Prinses Beatrix Spierfonds

De prestatie die wij in de vorm van de 1.000 km lange NMM2022 leveren staat in schril contrast met de beperkingen die mensen ondervinden die getroffen zijn door een vorm van spierziekte. De moed en het doorzettingsvermogen van deze patiënten heeft veel raakvlakken met de kernwaarden van ons Korps. Wij willen geld inzamelen voor onderzoek naar oorzaken en genezing van spierziekten zoals o.a. amyotrofische laterale sclerose (ALS), Guillain-Barré syndroom (GBS), spinale musculaire atrofie (SMA), en vele andere spier gerelateerde ziekten.
Het geld wordt geschonken aan het Prinses Beatrix Spierfonds die onderzoek naar oorzaken en genezing van spierziekten mede mogelijk maakt. Kijk op https://www.prinsesbeatrixspierfonds.nl/spierziekten voor meer informatie.