Op pad met COV Noord Holland

Door Steven van Willigenburg, secretaris COV NH.

Net als in 2017 zijn we nu weer naar de Remembrance Day in Fort William & Spean Bridge geweest . Wie zijn we? Gérard Urselmann (60-6), Kees van Wijk (72-2), Louis van der Linden (75-2), Bert Metselaar (75-6), Henry Veldman (82-1), Rob Steeman (82-3), Marcel Sterk (82-3), Ruud Velzeboer (82-3), Richard van der Woning (84-6), Ruud van Proosdij (85-3) & Steven van Willigenburg (85-3).

Dag 1 (10 november)

We vertrokken op 10 november jl. om 08:05 uur vanaf Schiphol naar Glasgow. Na een vlucht van anderhalf uur zijn we goed geland en halen meteen de gehuurde voertuigen op.  Na 2,5 uur rijden inclusief een korte stop (foto moment bij The Three Sisters) komen we aan in Fort William. We verblijven in het Ben Nevis hotel op 2 km van Alexandra Palace, het verblijf van de CA (Commando Association).
Helaas waren de kamers nog niet klaar, dus even sportief te voet naar een lunch gelegenheid. Ondertussen onder begeleiding van een lichte regen door naar het centrum van Fort William. Het West Highland museum was helaas bij aankomst net gesloten. Als alternatief – erg vervelend 😉 – hebben we de bar opgezocht en ons het bier goed laten smaken in het Alexandra Palace. Even later sluiten ook Martien van Barneveld met Wijnie van Barneveld-Boon aan bij ons gezelschap. Op de terugtocht naar ons hotel is de regen inmiddels aan kracht toegenomen. Na 25 minuten lopen met de wind in de rug komen we allemaal doorweekt aan in het Ben Nevis Hotel. Na een snelle omkleedpartij werd afgesproken aan de bar in het hotel voor (wederom :)) een drankje waarna we een hapje hebben gegeten in het restaurant.

Aankomst op Glasgow vliegveld. Meteen even een groepsfoto!

Dag 2 (11 november)

Om 08.00 uur startten we met een heerlijk ontbijt waarna we om 09.00 uur vertrekken richting Spean Bridge station en daarna door naar het Commando Monument aan de A82. De wind blaast zo af en toe je baret van West naar Oost maar gezien het droge weer mag dat de pret niet drukken.  De volgende stop is Fort Augustus. Een kort bezoek aan de 5 sluizen aan Caledonian Canal en door naar Loch Ness. Van Fort Augustus is het nog maar een klein stukje door naar Fort George (45 mijl), dat dan wel via Inverness. Na een snelle hap bij Tesco, komen we in Fort George aan. Dankzij Bert – die zijn defensie pas bij zich heeft – mogen we “free of charge” naar binnen. Fort George was zeer de moeite waard om te bezoeken. Rond 15:00 uur is het tijd om  terug te gaan naar het hotel. Het is tenslotte nog bijna 80 mijl rijden.

Op ongeveer 6 mijl van Fort Augustus slaat het noodlot toe! Ruud rijdt in de KIA Xceed door een gat in de weg een lekke band. Helaas was er geen reserveband in de KIA aanwezig. Gelukkig kwam na veel telefoneren eindelijk een monteur ter plekke om een nieuwe band op de velg monteren. Probleem opgelost en door naar Fort William. Bij aankomst in het hotel bleek er gelukkig nog voldoende koud bier aanwezig te zijn!

Dag 3 (12 november)

Om 07:00 uur eerst even zwemmen, sauna en de stoomcabine in het Ben Nevis hotel. Vervolgens om 08.00 uur naar Fort William voor het ontbijt. Om 09:30 uur vertrek naar Achnacarry House aangezien om 11:00 uur het programma start van de CA waar wij bij aansluiten!  Vele CA leden zijn er met hun familie. Wij gaan eerst naar het Cameron museum waar tegenwoordig een apart Commando hoekje is ingericht. Bijna niemand verlaat het museum zonder een aankoop! We gaan ook even naar de oude Village Hall. Helaas gaan de geplande demo’s en uitleg van Paul McDonald door omstandigheden niet door. Met Ed gaan we het Achnacarry House terrein op waar hij uitgebreid over de periode 1942-1945 verteld. Na de rondleidingen gaan we terug naar  Fort William. In het Alexandra Palace liggen allerlei spullen uitgestald voor de veiling met als doel het ophalen van financiële middelen voor de CA. Na het diner bij Ben Nevis Pub in Fort William zijn we weer aangesloten bij de CA. We drinken er wat, loten mee, en ja hoor: Gérard Urselmann wint zomaar 100 GBP.  Dat kost hem een rondje bier! Beeldjes en andere memorablia worden aangeschaft en we gaan ’s avonds voldaan terug naar het Ben Nevis hotel.

Dag 4 (13 november) Remembrance Day.

Evenals de voorgaande dag ook nu weer even een duik in het zwembad en gebruikmaken van de sauna en de stoomcabine in het Ben Nevis hotel waarna we vertrokken voor het ontbijt in Fort William. Na het ontbijt direct door naar de opstelplaats bij de CA Veterans. We lopen mee in de RBLS parade. Voor het Alexandra Palace is de herdenking en de kransleggingen. Martien (nog dank voor meebrengen kransen) en ikzelf leggen een krans bij het monument.

We kunnen terugkijken op een prachtige tijd!

Een nog uitgebreider verslag volgt in De Groene Baret van december.