Ronkende motoren.

8e Bike Week KCT 2017

Van 12 t/m 16 juni 2017 werd, alweer de achtste Bike Week KCT gereden.

Dit keer hebben we gekozen voor natuurgebied de Harz(gebergte) in Duitsland.

Na het Korpsappel vertrekken we  de eerste dag  naar Winterberg (385 km). We nemen de snelweg via Roermond tot na het Roergebied om zo redelijk wat afstand te maken en de laatste 185 km van de eerste dag binnendoor naar een groeve in de omgeving van Winterberg.  De groeve in Winterberg, feitelijk een GVA trainingsgebied voor Defensie (ook KCT) waar ook menig civiel bedrijf komt om grensverleggend bezig te zijn. De eigenaar van de groeve  heeft ons uitgenodigd om in de groeve de avond door te brengen en in de grot onze eerste overnachting te doen, dus een geweldig plan voor de eerste dag. Na 7 zgn. “zadeluren”, zoals de Road Captain dit noemt, komen we aan in Winterberg. Iedereen was in de veronderstelling dat we daar ons potje zelf moesten koken, maar het organisatiecomité had al gehoord dat een catering geregeld was met een BBQ, dus dat was een verrassing voor de deelnemers. Super geregeld en daarna bij het kampvuur wat drankjes genuttigd op deze bijzondere plek en op tijd naar de grot voor de overnachting.

De tweede dag gaan we volledig binnendoor (385 km) naar Bad Lauterberg in de Harz. Tegen het eind van de dag rijden we de fameuze Kyffhäuser route met 36 bochten omhoog en 36 ook weer omlaag. Rond 18.00 uur komen we aan in Bad Lauterberg im Harz en we betrekken 4 houten Wig Wams met elk 4 personen. Relatieve luxe dus, want we hadden gekozen voor een ander concept dit jaar, nl.: geen tent mee!

Op derde dag(woensdag) zijn we, na een geweldig uitgebreid ontbijt en de routebriefing van de Road Captain, op weg gegaan voor een mooie route door dit natuurgebied. Ongeveer 150 km door delen van de voormalige DDR en een bezoek aan concentratiekamp Mittelbau-Dora, waar ook de V1 en V2 rakketten werden geproduceerd.

De volgende ochtend is het alweer donderdag en onze vierde dag. Na de gebruikelijke routebriefing verlaten we de camping voor een route van 185 km in een andere richting en we lunchen bij een restaurant op de route in de voormalige DDR (borden geven aan waar die grens destijds heeft gelopen). Helaas ging het de laatste avond regenen met onweer, maar op vrijdagochtend is het gelukkig mooi motorweer en dat was maar goed ook, want we hebben zo’n 550 km te gaan, terug naar Roosendaal. Na 7 ½ uur rijden we de kazerne op en kunnen we terug kijken op een geweldige week van in totaal 1.700 km en ook deze achtste keer was weer heel gezellig en een enorm succes. De Harz is een geweldig gebied voor motorrijders en wellicht komen sommigen van ons hier nog wel eens terug.

Het organisatiecomité gaat zich nu weer buigen over een plan voor 2018. En natuurlijk zal de Road Captain hier ook weer mooie routes voor gaan maken.

Meer lezen over nieuws, achtergronden en activiteiten van Korps Commandotroepen, De Commandostichting en de regionale commandoverenigingen?  Word dan voor € 20,00 per jaar begunstiger van De Commandostichting en ontvang 4 maal per jaar het blad ‘De Groene Baret’.