Wervingscampagne KCT in de prijzen

De wervingscampagne voor het Korps Commandotroepen (KCT) heeft gisteren een prestigieuze reclameprijs gewonnen, een zogenoemde SAN-Accent.

 

De campagne won in de categorie corporate/personeel tijdens de jaarlijkse prijsuitreiking van de Stichting Adverteerdersjury Nederland (SAN). De campagne is voor een belangrijk deel online gevoerd. De 4 video’s vertellen het verhaal van een missie vanuit het perspectief van de verschillende KCT-specialisten. Onder andere een sniper en een demolitiespecialist nemen de kijker mee. Die ervaart indringend welke beslissingen de elitesoldaten binnen fracties van seconden moeten nemen. Beslissingen op leven en dood die vragen om slimme strijders en niet om keiharde Rambo’s.

Spookverhalen

De campagne heeft gezorgd voor meer aanmeldingen voor de Kennismakingdagen van het korps. De special forces van de landmacht kunnen de toename goed gebruiken vanwege de stijgende vraag naar hun diensten. Daarnaast blijkt juist het heroïsche beeld rond het elitekorps een valkuil voor de werving. De spookverhalen rond de opleiding weerhouden veel mensen van een poging om commando te worden. De campagne was volgens campagnemanager Robbie Bax dus ook bedoeld om het beroepsbeeld bij te stellen.

Creativiteit en effectiviteit

Dit laatste is goed gelukt. De juryteams beoordelen namelijk op creativiteit en effectiviteit. De stichting wil de kennis en ervaring van adverteerders laten bijdragen aan het communicatievak. De SAN stelt hiervoor een jaarboek samen met de relevante reclamecampagnes van het afgelopen jaar. Aan de hand van deze selectie kiest de jury per categorie een winnaar. De juryleden zijn marketing- en communicatieprofessionals van adverteerders uit het Nederlandse bedrijfsleven. Andere winnaars waren Jumbo, NS en Telfort.